مرتضی روشنی : قدس ویژه خراسان - همزمان با سالروز عملیات ثامن الائمه(ع) و پس از ۱۸ سال، عملیات احداث باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی در بوستان کوهسنگی مشهد آغاز شد.

«باغ موزه دفاع مقدس» خراسان رضوی عملیاتی شد

استاندار خراسان رضوی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس (باغ موزه) با ابراز همدردی با خانواده بازماندگان فاجعه کشتار حجاج در منا، گفت: بی کفایتی حکام سعودی سبب شد عید مسلمانان به عزا تبدیل شود.

علیرضا رشیدیان با گرامیداشت دلاورمردی‌های رزمندگان ایران در هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: شهدای ما کسانی بودند که با جانفشانی و ایثار و ولایت پذیری، انقلاب و مملکت را زنده نگه داشتند و امیدوارم باغ موزه دفاع مقدس شروعی برای ترویج فرهنگ ایثار آنان باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع باغ موزه تنها از آن مشهدی ها نیست، بلکه برای استفاده عموم ایرانیان و زائران خارجی خواهد بود و فضای بوستان کوهسنگی جوابگوی این کار عظیم نیست، به همین خاطر در طرح های توسعه ای مقرر شده بخشی از اراضی مجتمع آیه ها نیز در اختیار باغ موزه قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد، احداث باغ موزه به یک پروسه طولانی تبدیل نشود.

* چند شهید ملی از خراسان هستند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با مساعدت شورای شهر سرانجام پس از 18 سال قطعه زمینی از بهترین نقطه شهر مشهد که متبرک به قدوم حضرت رضا(ع) و پیکر هشت شهید دفاع مقدس است، در اختیار این بنیاد برای احداث باغ موزه قرار گرفت و امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

سردار سرتیپ دوم پاسدار اکبر نجاتی ادامه داد: خراسان بزرگ با وجود دوری از مناطق عملیاتی کشور، بیشترین یگانهای رزمی دوران دفاع مقدس از خراسان بودند، به گونه ای که چهار لشکر ورزیده و 13 یگان مختلف عملیاتی، دلاورانه از مرز و بوم ما دفاع کردند.

وی ادامه داد: عملیات ثامن الائمه(ع) که توسط لشکر 77 پیروز خراسان انجام شد، سرآغازی برای عملیاتهای گسترده و پیروزمندانه نیروهای ایرانی بود و جهاد خراسان نیز با احداث پل بعثت روی رودخانه اروند، تمام تئوریسین های نظامی دنیا را مبهوت خود کرد.

دبیر ستاد هفته دفاع مقدس اظهار داشت: خراسان رضوی بیش از 480 فرمانده شهید را تقدیم کرده که در میان شهدای ملی، افرادی مانند کلاهدوز، کاوه، صیاد شیرازی و شوشتری از خراسان هستند.

* دومین باغ موزه بزرگ کشور

سردار نجاتی درباره باغ موزه دفاع مقدس نیز گفت: پس از جلسات متعدد با مشاور، مشخص شد که برای احداث این پروژه به 500 میلیارد ریال بودجه نیازمندیم و زمان تکمیل پروژه چهار سال پیش بینی شده است. البته در این راه تاکنون 60 میلیارد ریال تأمین اعتبار شده و امیدواریم با مساعدت نهادهای مسؤول احداث این موزه طولانی نشود.

وی افزود: باغ موزه دو بخش خواهد داشت؛ یکی مربوط به دفاع مقدس می پردازد و دیگری به بیداری اسلامی تعلق دارد. همچنین آمفی تئاتری با ظرفیت 500 نفر به همراه رستوران، سالن جلسات، پژوهشکده و کتابخانه ای در دو طبقه نیز از دیگر امکانات باغ موزه است که سبب می شود باغ موزه مشهد پس از تهران بزرگترین باغ موزه کشور باشد.

گفتنی است، کلنگ احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با رمز «نصر من ا... و فتح قریب» به یاد عملیات ثامن الائمه(ع) که در پنج مهرماه سال 1360 منجر به شکست حصر آبادان توسط لشکر 77 پیروز خراسان شد، توسط استاندار خراسان رضوی، فرمانده ارشد آجا در شمال شرق، شهردار مشهد، همسر شهید چراغچی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و همین طور یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس به زمین زده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • omid IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سلام میشه بگید این کلنگ زنی بر اساس چه نقشه ای انجام شده؟ آیا افرادی که کلنگ زدن میدونستن کجای موزه را دارند کلنگ میزنند؟ آیا طبق مصوبه شورای شهر محتوی و معماری و نقشه موزه مورد بررسی و تصویب قرار گرفته؟ یعنی درسته که بعد اینهمه سال که چند تا زمین رو کلنگ زدن یا مصوب کردن و یا تو مجتمع آیه ها به اسم موزه میلیارد ها تومن هزینه کردن یک کلنگ زنی سوری انجام بدن؟ کدامیک از کارشناسان و نخبگان شهر مشهد تو جلسات محتوی و تایید معماری این موزه که قراره در گرانترین زمین مشهد ایجاد بشه حضور داشتند ؟ خواهش میکنم پیگیری کنید اقلا اسم معمارها و کارشناسان هنری که در این جلسات حضور داشتند رو اعلام کنند تا بفهمیم برای این حرکت بزرگ ملی در بهترین نقطه کشور سطح این افراد چقدره؟ جالب اینجاست در موقع کلنگ زنی حتی یک برگ نقشه یرای این کار ارائه ندادند/ آیا هیچ خبرنگاری همچین چیزی رو روز کلنگ زنی دیده؟